Wat is het verschil tussen Campari en Aperol?
Wat is het verschil nu eigenlijk?
Campari en Aperol zijn op verschillende manieren vergelijkbaar, maar wat is nou het verschil tussen die twee?
Kleur
Aperol en Campari zijn vaak gelinkt aan zomers drinken, voor een groot deel vanwege hun levendige kleuren. Campari is het donkerste van de twee, met een levendige tint van karmozijnrood die tot 2006 beroemd werd bereikt met behulp van cochenille-insectenkleurstof. Aperol daarentegen heeft meer een oranje tint.
Alcohol percentage
Campari is ook wat brutaler van de twee als het gaat om alcoholgehalte. Campari heeft met 28% bijna het dubbele van de kracht van Aperol, dat 11 procent bevat en dat is geen toeval.
Toen de gebroeders Barbieri Aperol creëerden in 1919, was hun doel om een aperitivo met een lager alcoholgehalte te produceren. Het is een kenmerk dat het merk herhaaldelijk heeft uitgebuit om Aperol te positioneren als een "verfrissende" aperitief - iets waar veel mensen het mee eens lijken te zijn.
Smaak
Zowel Aperol en Campari worden gekenmerkt door rijke, oranje zoetheid en bittere kruidenondertonen. Een typische slok begint zoet en verandert langzaam naarmate je een bijna oneindige combinatie van kruiden- en specerijenaroma's gaat onderscheiden, voordat je uiteindelijk een blijvende, aangename, bittere afdronk krijgt.
Gebruik in cocktails
Met een lager alcoholgehalte en een zachtere smaak, wordt Aperol vaker aangetroffen in lichtere cocktails, zoals de alomtegenwoordige zomerfavoriet, de Aperol Spritz. De grotere en brutalere Campari houdt echter vol vertrouwen vast in boozier-mixen zoals de Negroni.
Populariteit
Bij het vergelijken van Aperol en Campari, is een eenvoudige manier om de twee te onderscheiden, door Campari te beschouwen als de "oudere broer / zus." Kijk eens terug naar alles wat we hebben besproken - leeftijd, kleur, alcoholgehalte en zelfs smaak - en Campari is in elk opzicht groter.
Maar als het op populariteit aankomt, loopt Aperol voorop. In 2017 was Aperol het best verkopende merk in de Campari-groep, goed voor meer dan 13 procent van de totale omzet van het bedrijf. Groter, zo lijkt het, is toch niet altijd beter!
Mitra drankenspeciaalzaak Hans en Hans Oirschot





