Martell - Est. 1715
Gedreven door zijn visionaire geest besloot Jean Martell in 1715 zijn geboorteplaats Jersey te verlaten om een nieuw leven te beginnen in Cognac, Frankrijk. Hier legde hij de basis voor Maison Martell, waarbij hij inspeelde op de groeiende smaak van de Britse aristocratie voor de eaux-de-vie die in de Cognac-streek geproduceerd werden. Deze jongeman, slechts 21 jaar oud, werd gedreven door een streven naar uitmuntendheid en ontwikkelde een ongeëvenaarde savoir-faire die Maison Martell 310 jaar later nog steeds inspireert.
Na de dood van haar man in 1753 nam Rachel Martell het huis over. Ze had een uitstekende neus voor zaken en leidde een periode van welvaart voor Maison Martell, terwijl ze tegelijkertijd de toekomst van haar kinderen veiligstelde. Bijna 30 jaar lang leidde ze het huis met uitmuntendheid en integriteit. Haar motto, "het beste, zonder kunstgrepen", verwoordde een ethos die generaties tot op de dag van vandaag inspireert.
In de 18e eeuw waren de eerste zendingen Martell-cognac bestemd voor Engeland en Noord-Europa. Dankzij het robuuste handelsnetwerk van de familie Martell en de uitstekende reputatie van het huis bereikten de exporten in 1781 India en in 1783 Noord-Amerika. Vanaf 1814 versterkte Maison Martell de aanwezigheid van haar handelsagenten wereldwijd. Deze strategie resulteerde in de eerste export naar Zuid-Amerika in 1817, Afrika in 1848 en Azië in 1858.
De namen die werden gegeven aan de eaux-de-vie die in de 18e eeuw werden geëxporteerd, weerspiegelen de verscheidenheid aan verzoeken en de verfijnde smaak van kenners. Ze zijn ook een vroege indicatie van het ontstaan van een assortiment. Geleidelijk aan werden niet alleen de cognac zelf, maar ook de verwachtingen van de drinkers verfijnder. Het was toen dat de eerste blends verschenen. Aan het begin van de 20e eeuw kreeg het Martell-assortiment vorm, met VS (bekend als "Drie Sterren"), VSOP, Cordon Bleu en Extra.
Maison Martells compromisloze savoir-faire in het selecteren van eaux-de-vie en het ontwikkelen van cognacs bezorgde het een wereldwijde reputatie onder kenners. Aan het begin van de 20e eeuw, toen mensen voor hun plezier begonnen te reizen, werd het huis gekozen door de meest prestigieuze scheepvaart-, spoorweg- en luchtvaartmaatschappijen, die met elkaar concurreerden om hun welgestelde clientèle de meest luxueuze ervaringen te bieden. Zo werd Martell Cordon Bleu, opgericht in 1912, geserveerd aan boord van de Queen Mary, de Oriënt Express en de Concorde. Door de geschiedenis heen is Maison Martell ook betrokken geweest bij belangrijke gebeurtenissen, zoals de ondertekening van de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog op 11 november 1918, de poolexpedities van Paul-Émile Victor en het huwelijk van Grace Kelly en Prins Rainier van Monaco.
Maison Martell, synoniem voor elegantie en innovatie, blijft nieuwe hoofdstukken aan haar geschiedenis toevoegen, altijd gericht op de toekomst en geïnspireerd door haar rijke erfgoed om nieuwe cognacvarianten te creëren. Het huis blijft zichzelf voortdurend vernieuwen door baanbrekende nieuwe smaakervaringen te creëren, zoals Martell Blue Swift, 's werelds eerste sterke drank gemaakt met cognac en afgewerkt in bourbonvaten, Martell Chanteloup XXO, waarmee een nieuwe categorie extra, extra oude cognacs werd geïntroduceerd, en L'Or de Jean Martell – Réserve du Château, een collectie die haar meest prestigieuze cognac opnieuw onder de aandacht brengt.